Google werkt al een tijdje aan applicaties die tv en internet dichter bij
elkaar moeten brengen. Videosite YouTube is daarbij in principe een machtige
troef.
Inmiddels is Google ver gevorderd met plannen voor aanpassingen bij YouTube,
zo meldt zakenkrant The
Wall Street Journal, zich baserend op goed geïnformeerde bronnen.
Themakanalen
Idee is om YouTube meer thematisch in te richten rond populaire onderwerpen,
zoals ‘sport en ‘cultuur’, ook met het oog op het kanaliseren van
adverteerdersgroepen.
De circa twintig thema’s die Google op YouTube wil uitproberen, moeten
bovendien naast eigen filmpjes van gebruikers, professioneel geproduceerde
programma’s brengen. Deze YouTube-programma’s moeten een brug slaan tussen
traditionele tv en de filmpjes die gebruikers zelf op de site zetten.
Programmabudget
Google wil een budget van zo’n 100 miljoen dollar vrij maken voor de
low-budget video-programma’s, aldus de WSJ. Hiermee gokt Google op een
verdere versmelting van traditionele tv en internet.
Idee is dat mensen 'YouTube gaan kijken' net zoals ze 'tv kijken'. Google
kocht YouTube in 2006 voor 1,6 miljard dollar. Om meer adverteerders naar de
site te trekken heeft Google in eerste instantie gekeken naar het inkopen
van tv-programma's en films, maar het bedrijf wilde uiteindelijk geen hoge
licentiekosten betalen.
YouTube heeft circa 490
miljoen unieke bezoekers per maand, en is de op twee na grootste site
ter wereld. Afgelopen jaar bedroeg de omzet 544 miljoen dollar, volgens
schattingen van analisten van Citigroup. Google heeft aangegeven dat YouTube
niet winstgevend is, maar wel praktisch kostendekkend.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl